Ako naštartovať reč u 2+ ročných detí? Päť tipov na domáce aktivity.
Ak máte dieťatko vo veku nad 2 roky, ktoré ešte nerozpráva a chceli by ste mu pomôcť, skúste týchto 5 aktivít v domácom prostredí, ktoré pomáhajú rozväzovať jazýčky. Osvedčili sa pri detičkách, ktoré nemajú žiadnu diagnózu, ale potrebujú podporiť extra stimuláciou mozgových centier zodpovedných za nástup reči.
Základným bodom v snahe pomôcť dieťatku rozvíjať skorú reč je čo najlepšie si naštudovať problematiku. Na slovenskom trhu máme zadarmo k dispozícii výbornú knihu v elektronickej podobe s názvom “Kniha o detskej reči”. Môžete si ju voľne stiahnuť a preštudovať. Ak nemáte veľa času, prečítajte si aspoň tie kapitoly, ktoré sa týkajú veku vášho bábätka. Lepšie tak porozumiete základnej veci, ktorú treba mať pri vývoji reči vždy na pamäti, a to - VÝVOJ DETSKEJ REČI A MOTORIKA SPOLU V MOZGU ÚZKO SÚVISIA. Nie je preto žiadnym prekvapením, že cieleným opakovaním aktivít zameraných na jemnú a hrubú motoriku nestimulujete len telo, ale aj myseľ dieťaťa, a tým podporujete spontánny nástup reči aj bez zásahu odborníka. Týchto 5 tipov na jednoduché aktivity s deťmi vám pomôžu začať s adresnou pomocou nerozprávajúcim alebo slabo rozprávajúcim detičkám:
1. STAVEBNICE NA ÚCHOP
Jemná motorika sa významným spôsobom podieľa na kvalite detskej reči. U nerozprávajúcich detí sa ju snažíme podporiť všemožnými spôsobmi, napríklad hračkami s malými časťami rôznych tvarov. Precvičujú sa tak pršteky dieťaťa v rôznych polohách a hoci zo začiatku ešte stavebnicu samo stavať nebude vedieť, každým dňom sa bude zlepšovať. Hľadajte stavebnice s veselými farbami, aby dieťa prirodzene lákali a zároveň také, aby spoje medzi časťami stavebnice neboli náročné na silu - napríklad magnetické. Pri akejkoľvek stavebnici vždy na dieťa dozeráme, aby malé časti stavebnice neprehltlo.
2. KOMPLEXNÉ POHYBY RÚK - ROTOVANIE, SKRUTKOVANIE
Po úchope prštekmi nasleduje tréning rotácie celej dlane a zápästia. Najľahší a najzábavnejší spôsob ako dieťaťu uľahčiť nácvik tohto zložitého pohybu, je motivovať ho k skrutkovaniu hračiek. Ideálne sú drevené farebné skrutky väčších rozmerov, aby dieťa dokázalo skrutku chytiť do celej dlane a rotovať zápästím.
3. STLÁČANIE A MODELOVANIE
Šikovnosť jemnej motoriky závisí od sily a obratnosti jednotlivých častí tela. Pri detských rúčkach budujeme silu a zručnosť najlepšie modelovaním a hmatovými zmyslovými zážitkami. Zaobstarajte dieťaťu čo najmäkšiu plastelínu a motivujte ho, aby ju stláčalo, formovalo guľôčky, kocky, aby vykrajovalo rôzne tvary pomocou plastových vykrajovačiek (nikdy nie kovových, mohlo by sa poraniť) a aby vaľkalo plastelínu na tenké cesto. Ak máte doma kinetický piesok, dovoľte svojmu dieťaťu hrať sa s ním. Spája v sebe vlastnosti plastelíny (dá sa tvarovať), no zároveň sa v rukách rozteká, a to je pre rúčky fantastický zmyslový zážitok z ktorého má prospech aj mozog dieťaťa.
4. POMENOVÁVANIE OVOCIA A ZELENINY
Jednoduchá aktivita, ktorú by sme mali s nerozprávajúcim dieťaťom opakovať denne. Všetko komentujeme a pomenovávame, napríklad: “Už si sa zobudil? Dobre si spinkal? Teraz si ideme vyzliecť pyžamko a dáme si tepláčiky. Tu máme tričko, aha, s macíkom. Ešte tieto ponožtičky, dobre?” Dávajte si pokojne rečnícke otázky, na ktoré neočakávate odpoveď od dieťaťa. Jeho mozog však všetko vníma a nasáva. Osvedčili sa aj hry s pomenovávaním ovocia a zeleniny, čím si dieťa fixuje názvy základných potravín a zároveň uňho podporujeme chuť do jedla so správnou životosprávou.
5. HRUBÁ MOTORIKA - ODRÁŽADLÁ A KOLOBEŽKY
S príchodom jari môžete svoje dieťatko motivovať aj k jazde na kolobežke alebo odrážadle. Je to vynikajúci spôsob ako trénovať rovnováhu, držanie tela a silu brušných a chrbtových svalov, ktoré sa podieľajú aj na dýchaní a rozprávaní. Pri malých deťoch platí, že čím viac pohybu, tým lepšie. Detský mozog je naprogramovaný tak, že doslova očakáva pohybové vnemy a keď ich nedostáva alebo ich dostáva málo, trpia tým všetky mozgové centrá vrátane rečových. Stimuláciou hrubej motoriky dieťaťa preto urýchľujete aj nástup reči.
Na záver treba povedať, že nie každému dieťatku, ktoré má problém s rečou, pomôžu aktivity stimulujúce hrubú a jemnú motoriku. Ak sa vám zdá, že dieťa napriek aktivitám stále nenapreduje, povedzte o tom svojmu pediatrovi a navštívte logopéda. Včasný odborný zásah vie pomôcť aj deťom, u ktorých sa časom potvrdí diagnóza súvisiaca s oneskorenou rečou. Našťastie majú aj takéto deti eso v rukáve - vás, milujúcich rodičov :)