Ako naštartovať reč u 2+ ročných detí? Päť tipov na domáce aktivity.

Ak máte dieťatko vo veku nad 2 roky, ktoré ešte nerozpráva a chceli by ste mu pomôcť, skúste týchto 5 aktivít v domácom prostredí, ktoré pomáhajú rozväzovať jazýčky. Osvedčili sa pri detičkách, ktoré nemajú žiadnu diagnózu, ale potrebujú podporiť extra stimuláciou mozgových centier zodpovedných za nástup reči. 

ako-nastartovat-rec

 Základným bodom v snahe pomôcť dieťatku rozvíjať skorú reč je čo najlepšie si naštudovať problematiku. Na slovenskom trhu máme zadarmo k dispozícii výbornú knihu v elektronickej podobe s názvom “Kniha o detskej reči”. Môžete si ju voľne stiahnuť a preštudovať. Ak nemáte veľa času, prečítajte si aspoň tie kapitoly, ktoré sa týkajú veku vášho bábätka. Lepšie tak porozumiete základnej veci, ktorú treba mať pri vývoji reči vždy na pamäti, a to - VÝVOJ DETSKEJ REČI A MOTORIKA SPOLU V MOZGU ÚZKO SÚVISIA. Nie je preto žiadnym prekvapením, že cieleným opakovaním aktivít zameraných na jemnú a hrubú motoriku nestimulujete len telo, ale aj myseľ dieťaťa, a tým podporujete spontánny nástup reči aj bez zásahu odborníka. Týchto 5 tipov na jednoduché aktivity s deťmi vám pomôžu začať s adresnou pomocou nerozprávajúcim alebo slabo rozprávajúcim detičkám:

1. STAVEBNICE NA ÚCHOP

Jemná motorika sa významným spôsobom podieľa na kvalite detskej reči. U nerozprávajúcich detí sa ju snažíme podporiť všemožnými spôsobmi, napríklad hračkami s malými časťami rôznych tvarov. Precvičujú sa tak pršteky dieťaťa v rôznych polohách a hoci zo začiatku ešte stavebnicu samo stavať nebude vedieť, každým dňom sa bude zlepšovať. Hľadajte stavebnice s veselými farbami, aby dieťa prirodzene lákali a zároveň také, aby spoje medzi časťami stavebnice neboli náročné na silu - napríklad magnetické. Pri akejkoľvek stavebnici vždy na dieťa dozeráme, aby malé časti stavebnice neprehltlo. 

.
.
.

2. KOMPLEXNÉ POHYBY RÚK - ROTOVANIE, SKRUTKOVANIE

Po úchope prštekmi nasleduje tréning rotácie celej dlane a zápästia. Najľahší a najzábavnejší spôsob ako dieťaťu uľahčiť nácvik tohto zložitého pohybu, je motivovať ho k skrutkovaniu hračiek. Ideálne sú drevené farebné skrutky väčších rozmerov, aby dieťa dokázalo skrutku chytiť do celej dlane a rotovať zápästím

.
.

3. STLÁČANIE A MODELOVANIE

Šikovnosť jemnej motoriky závisí od sily a obratnosti jednotlivých častí tela. Pri detských rúčkach budujeme silu a zručnosť najlepšie modelovaním a hmatovými zmyslovými zážitkami. Zaobstarajte dieťaťu čo najmäkšiu plastelínu a motivujte ho, aby ju stláčalo, formovalo guľôčky, kocky, aby vykrajovalo rôzne tvary pomocou plastových vykrajovačiek (nikdy nie kovových, mohlo by sa poraniť) a aby vaľkalo plastelínu na tenké cesto. Ak máte doma kinetický piesok, dovoľte svojmu dieťaťu hrať sa s ním. Spája v sebe vlastnosti plastelíny (dá sa tvarovať), no zároveň sa v rukách rozteká, a to je pre rúčky fantastický zmyslový zážitok z ktorého má prospech aj mozog dieťaťa. 

.
.

4. POMENOVÁVANIE OVOCIA A ZELENINY

Jednoduchá aktivita, ktorú by sme mali s nerozprávajúcim dieťaťom opakovať denne. Všetko komentujeme a pomenovávame, napríklad: “Už si sa zobudil? Dobre si spinkal? Teraz si ideme vyzliecť pyžamko a dáme si tepláčiky. Tu máme tričko, aha, s macíkom. Ešte tieto ponožtičky, dobre?” Dávajte si pokojne rečnícke otázky, na ktoré neočakávate odpoveď od dieťaťa. Jeho mozog však všetko vníma a nasáva. Osvedčili sa aj hry s pomenovávaním ovocia a zeleniny, čím si dieťa fixuje názvy základných potravín a zároveň uňho podporujeme chuť do jedla so správnou životosprávou.

.
.

5. HRUBÁ MOTORIKA - ODRÁŽADLÁ A KOLOBEŽKY

S príchodom jari môžete svoje dieťatko motivovať aj k jazde na kolobežke alebo odrážadle. Je to vynikajúci spôsob ako trénovať rovnováhu, držanie tela a silu brušných a chrbtových svalov, ktoré sa podieľajú aj na dýchaní a rozprávaní. Pri malých deťoch platí, že čím viac pohybu, tým lepšie. Detský mozog je naprogramovaný tak, že doslova očakáva pohybové vnemy a keď ich nedostáva alebo ich dostáva málo, trpia tým všetky mozgové centrá vrátane rečových. Stimuláciou hrubej motoriky dieťaťa preto urýchľujete aj nástup reči.

.
.

Na záver treba povedať, že nie každému dieťatku, ktoré má problém s rečou, pomôžu aktivity stimulujúce hrubú a jemnú motoriku. Ak sa vám zdá, že dieťa napriek aktivitám stále nenapreduje, povedzte o tom svojmu pediatrovi a navštívte logopéda. Včasný odborný zásah vie pomôcť aj deťom, u ktorých sa časom potvrdí diagnóza súvisiaca s oneskorenou rečou. Našťastie majú aj takéto deti eso v rukáve - vás, milujúcich rodičov :)